FANDOM

Sarmalute mamaliguta
Bucătăria românească
Specific naţional

Ardei umpluţi · Cârnaţi · Caltaboşi
Ciulama · Chiftele · Chişcă · Ciorbă
Ciorbă de burtă · Ciorbă ţărănească · Ciorbă de peşte
Colivă · Drob · Ghiveci · Iahnie · Limbă cu măsline
Mămăligă · Mititei · Musaca · Ostropel
Papricaş · Pârjoale · Pilaf · Piftie
Plachie · Rasol · Saramură
Sarmale · Slănină · Soté de morcovi
Tochitură · Varză călită · Zacuscă

Condimente şi salate

Ardei copţi · Borş · Murături
Mujdei · Salată de boeuf · Salată de vinete
Salată de cartofi · Salată de sfeclă

Brânzeturi

Brânză de burduf · Brânză topită · Caş
Caşcaval · Telemea · Urdă

Dulciuri

Clătită · Cremă de zahăr ars · Cozonac
Gogoaşă · Plăcintă
Lapte de pasăre · Lipie · Sfinţişori · Vărzar

Băuturi

Afinată · Caisată · Cireşată · Cornată
Pălincă · Rachiu · Socată
Turţ · Ţuică · Vişinată · Zmeurată

Saramura este un fel de mâncare cu specific românesc, bazat în general pe diferite feluri de peşte, mai ales în Dobrogea, dar şi carne uscată sau afumată în Moldova sau Ardeal. Este deasemenea un procedeu de prezervare a alimentelor pentru a permite consumul ulterior. Efectul saramurii este deshidratarea alimentelor, prevenirea dezvoltării unor bacterii şi modificarea gustului.

Metodă de prezervare Edit

Se foloseşte din cele mai vechi timpuri, se poate aplica fructelor şi legumelor, dar este în principal folosită pentru păstrarea carnurilor şi a peştelui. Primii în a folosi această metodă au fost egiptenii.

Fel de mancare Edit

În general, când vorbim de saramură, ne gândim la peşte fript în infuzie de apă clocotită cu mirodenii. Saramura este totuşi un fel de mâncare pe cât de simplu, pe atât de gustos. Dacă ne gândim la saramura din peşte, în Dobrogea, mai ales, există un adevărat ritual al preparării. La fel ca şi borşul de peşte născocit in bălţile liniştite ale Deltei, saramura de peşte se prepară din trei feluri de peşte pentru a se obţine un gust desăvârşit si plin. Gustul este completat şi de mirodeniile adăugate, mirodenii care variază de la piper boabe sau măcinat, ardei iute (dacă se poate neapărat roşu si uscat) pâna la cimbru sau foi de dafin. Se iau trei feluri de peşte: mic (oblet, regină etc.), mijlociu (caras) şi mare (crap, novac sau sânger, somn), se frig pe o tablă (plită) încinsă presărată în prealabil cu sare mare. Se lasă aproximativ 10 minute, timp în care se frige pe ambele părţi; dacă se desprinde uşor atunci e semn că peştele e fript. Se fierbe apa până clocoteşte. Într-un vas se pun usturoi zdrobit, ardei iute, cimbru, salvie după preferinţe (adaptare după bucătăria mediteraneană) şi sare. Peste toate acestea se aşează peştele fript care a fost păstrat într-un vas închis. Peste toate aceste ingrediente se toarnă apa clocotită şi se acoperă cu un capac. Se lasă încă zece minute să se liniştească şi să se completeze aromele, după care preparatul se poate servi, neapărat cu mămăligă şi ardei iute.